OSHO Actieve Meditaties

Veel meditatietechnieken vereisen dat men onbeweeglijk stil kan zitten. Maar door de opgehoopte spanning in ons lichaam en in onze geest is dat voor velen van ons moeilijk. Voordat we kunnen verwachten ons innerlijke krachtcentrum van bewustzijn te kunnen binnengaan, moeten we onze spanningen loslaten. OSHO Actieve Meditaties zijn door OSHO wetenschappelijk ontwikkeld om ons in staat te stellen ons bewust te uiten en onderdrukte gevoelens en emoties te ervaren en op een nieuwe manier te leren inzicht te krijgen in onze gewoonten en patronen.

Er zijn de volgende actieve meditaties:

Osho Dynamische Meditatie

OSHO DYNAMISCHE MEDITATIE™

Het wordt aangeraden de meditatie in de ochtend te doen; deze methode die een uur duurt, is een krachtige manier om je dag een goede start te geven. Het is een uitlaatklep voor spanningen en ingehouden emoties en is daarnaast een oplader van energie.

Osho Kundalini Meditatie

OSHO KUNDALINI MEDITATIE™

Bekend als de “zuster meditatie” van de Dynamische meditatie, met vier stadia van elk vijftien minuten, is deze methode een zachte en toch effectieve manier om de opgehoopte spanning van je dag los te laten.

Osho Nataraj Meditatie

OSHO NATARAJ MEDITATIE™

Dansen, en daarin alles geven wat je hebt, is een makkelijke en natuurlijke manier om naar binnen te gaan. Deze methode heeft drie stadia, en duurt in z’n geheel vijfenzestig minuten.

Osho Nadabrahma Meditatie

OSHO NADABRAHMA MEDITATIE™

Een zittende methode die één uur duurt, waarin hummen en bewegingen van de handen een innerlijke balans en stilte creëeren.

Osho Devavani Meditation

OSHO DEVAVANI MEDITATION™

In this 1-hour meditation a gentle, unfamiliar language moves and speaks through the meditator, who becomes an empty vessel. It deeply relaxes the mind and creates inner peace. If done last thing at night, it also creates a profound sleep.

Osho Gourishankar Meditatie

OSHO GOURISHANKAR MEDITATIE™

Een avond meditatie die één uur duurt en bestaat uit een ademhalings techniek, zacht staren naar een lichtbron en langzame bewegingen van het lichaam.

Osho Mandala Meditatie

OSHO MANDALA MEDITATIE™

Mandala betekent cirkel. Elke cirkel heeft een centrum. Het doel van deze techniek is een cirkel van energie te creëeren zodat centering op een natuurlijke manier volgt. Aan het eind ben je in absolute rust, absolute stilte.

Osho Whirling Meditatie

OSHO WHIRLING MEDITATIE™

“Sufi whirling is één van de oudste technieken, één van de krachtigste. Het gaat zo diep dat zelfs als je het één keer ervaart, het je totaal kan veranderen. Draai rond met open ogen, net als kleine kinderen doen, alsof je innerlijke zelf een centrum is geworden en je hele lichaam een wiel, draaiend, het wiel van een pottenbakker, bewegend. Jij bent het centrum, maar het hele lichaam beweegt.”

Osho No Dimensions Meditation

OSHO NO DIMENSIONS MEDITATION™

This 1-hour active centering meditation is based on Sufi techniques, further developed and expanded by Osho. Using the breath and a series of coordinated body movements followed by whirling, your energy becomes centered in the hara, the “life energy” center below the navel. From there you can watch the mind and experience awareness and wholeness – the body moving in all directions, the center unmoving.

De Kunst van het Luisteren

OSHO DE KUNST VAN HET LUISTEREN

De Osho audio lezingen zijn sleutels voor het begrijpen van stilte. Voor het eerst in de geschiedenis, wordt praten gebruikt om een ervaring van luisteren te geven, niet om kennis te op te doen, maar om direct het eigen centrum van rust, stilte en ontspannen bewustzijn te ervaren.

Nonsens Praten

OSHO GIBBERISH en LET-GO

Een methode van ontlading door geluid maken en het bewegen van het lichaam, Gibberish is door Osho beschreven als “één van de meest wetenschappelijke manieren om het brein schoon te maken.”
Het wordt gevolgd door een geleide ontspanning naar een staat van totale loslating.

OSHO is a registered trademark of Osho International Foundation, used with permission, www.osho.com/trademarks
Some material used here (images and text excerpts) is Copyright © OSHO International Foundation, www.osho.com/copyright

Waarom Actieve Meditaties

De moderne mens is een heel nieuw verschijnsel. Geen enkele traditionele methode kan gebruikt worden precies zoals hij bestaat, want de moderne mens heeft nooit eerder bestaan. Dus, op een bepaalde manier zijn alle traditionele methoden niet meer relevant. Het lichaam bijvoorbeeld, is zo sterk veranderd. Het is zo verslaafd, dat geen enkele traditionele methode kan helpen. De hele atmosfeer is nu kunstmatig: de lucht, het water, de maatschappij, de levensomstandigheden. Niets is natuurlijk. Je wordt kunstmatig geboren, je groeit er in op. Daarom zullen traditionele methoden vandaag schadelijk kunnen blijken. Ze moeten worden veranderd in overeenstemming met de moderne situatie .

Nog iets anders: de kwaliteit van het brein is grondig veranderd. In Patanjali’s {de beroemdste kommentator op Yoga] dagen, was het centrum van de menselijke persoonlijkheid niet het hoofd, maar het hart. Daarvoor was het zelfs het hart niet. Het was nog lager, dichtbij de navel. Het centrum is zelfs nog verder verwijderd van de navel. Nu is het centrum in het brein. Daardoor hebben leringen zoals die van Krishnamurti aantrekkingskracht. Geen methode is nodig, geen techniek is nodig – slechts begrip. Maar als het alleen wordt begrepen, slechts intellectueel, verandert er niets, niets wordt getransformeerd. Opnieuw wordt het een opstapeling van kennis.

Ik gebruik liever chaotische dan systematische methodes want een chaotische methode is een sterk hulpmiddel om het centrum vanuit het brein naar beneden te duwen. Het centrum kan niet door enige systematische methode naar beneden geduwd worden want het brein werkt systematisch.Door een systematische methode wordt het brein versterkt, er wordt meer energie aan toegevoegd. Door chaotische methoden wordt het brein krachteloos. Het heeft niets te doen. De methode is zo chaotisch dat het centrum automatisch van het brein naar het hart wordt geduwd.Als je mijn methode van de Dynamische Meditatie heftig en chaotisch doet, beweegt je centrum naar het hart. Dan is er een catharsis. Een catharsis is nodig want je hart is zó door het brein onderdrukt. Je brein heeft zoveel overgenomen van je wezen dat het je overheerst. Er is geen plaats voor het hart, dus de verlangens van het hart worden onderdrukt. Je hebt nooit hartelijk gelachen, nooit van harte geleefd, nooit iets van harte gedaan. Het brein komt altijd tussenbeide om systeem aan te brengen, om dingen wiskundig te maken en het hart wordt onderdrukt. Dus om te beginnen is een chaotische methode nodig om het centrum van bewustzijn van het brein naar het hart te duwen.  Dan is catharsis nodig om het hart te ontlasten, om de onderdrukkingen eruit te gooien, om het hart open te maken. Als het hart licht en ontlast wordt, wordt het centrum van bewustzijn nog verder naar beneden geduwd, het bereikt de navel. De navel is de bron van vitaliteit, de bron van het zaad waaruit al het andere ontstaat: het lichaam, het verstand en alles.

Ik gebruik deze methode na lange overweging. Systematische methoden zullen nu niet helpen, want het brein gebruikt ze als z’n eigen instrument. Ook alleen het zingen van ‘bhajans’ kan nu niet helpen, want het hart is zo bezwaard dat het niet kan bloeien in echt ‘chanten’ . Bewustzijn moet naar de bron, de wortels zelf worden geduwd. Alleen dan bestaat de mogelijkheid van transformatie. Dus gebruik ik chaotische methoden om het bewustzijn van het brein naar beneden te duwen. Steeds als je in chaos bent, stopt het brein te werken. Bijvoorbeeld, als je in een auto rijdt en plotseling rent er iemand voor je langs, dan reageer je zo plotseling dat het niet het werk van het brein kan zijn. De hersenen hebben tijd nodig. Ze denken na over wat te doen en wat niet te doen. Dus steeds als er de mogelijkheid van een ongeluk is en je trapt op de rem, dan voel je een sensatie bij je navel, alsof het je buik is die reageert. Door het ongeluk is je bewustzijn naar beneden geduwd naar je navel. Als het ongeluk van te voren kon worden berekend, zou het brein in staat geweest zijn het op te lossen, maar als je een ongeluk krijgt, gebeuren er onbekende dingen. Dan merk je dat het bewustzijn naar de navel is gegaan.

Als je een Zen monnik vraagt, “Vanwaar denk je?” legt hij zijn handen op zijn buik. Toen westerse mensen voor het eerst in kontakt kwamen met Japanse monniken, konden ze het niet begrijpen. “Wat een onzin! Hoe kun je denken met je buik? Maar het Zen antwoord is vol betekenis. Bewustzijn kan elk centrum van het lichaam gebruiken en de navel is het centrum dat het dichtst bij de oorspronkelijk bron is. Het brein is het verst verwijderd van de oorspronkelijk bron, dus als levensenergie naar buiten beweegt wordt het brein het centrum van bewustzijn. En als levensenergie naar binnen beweegt wordt uiteindelijk de navel het centrum.

Chaotische methods zijn nodig om het bewustzijn naar zijn wortels te duwen, omdat alleen vanuit de wortels transformatie mogelijk is. Anders ga je maar door met verwoorden en is er geen transformatie. Het is niet genoeg om te weten wat goed is. Je moet de wortels transformeren, anders zul je niet veranderen. Als iemand de juiste manier weet, maar hij kan er niets mee doen, wordt hij dubbel gespannen. Hij begrijpt , maar kan niets doen. Begrijpen heeft alleen betekenis als het van de navel, van de wortels komt. Als je begrijpt met het brein is er geen transformatie.  Het ultime kan niet gekend worden via het brein, want als je funktioneert vanuit het brein ben je in konflikt met de wortels waar je vandaan komt. Het hele probleem is dat je bij de navel vandaan bent gegaan. Je bent gekomen via de navel en je zult via de navel sterven. Men moet terugkomen bij de wortels. Maar dat terugkomen is moeilijk, zwaar. Traditionele methoden hebben een zekere aantrekkingskracht, want ze zijn zo oud en zoveel mensen hebben in het verleden het ultieme erdoor bereikt. Ze zijn misschien irrelevant geworden voor ons, maar ze waren niet irrelevant voor Boeddha, Mahavira, Patanjali of Krishna. Ze waren vol betekenis, hulpmiddelen. De oude methoden zijn nu misschien zonder betekenis, maar ze hebben een aantrekkingskracht doordat Boeddha door hen verlicht werd. De traditiegetrouwe voelt: “Als Boeddha verlicht werd door deze methoden, waarom zou ik niet?”

Maar we bevinden ons nu in een totaal andere situatie. De hele atmosfeer, de hele denk-sfeer is veranderd. Elke methode is organisch in een bepaalde situatie, in een bepaalde manier van denken, voor een bepaald persoon. Het feit dat de oude methoden niet werken betekent niet dat geen enkele methode bruikbaar is. Het betekent gewoon dat de methoden moeten worden veranderd. Zoals ik de situatie bekijk, is de moderne mens dusdanig veranderd, dat hij nieuwe methoden, nieuwe technieken nodig heeft.

Osho: The Psychology of the Esoteric, #4

OSHO is a registered trademark of Osho International Foundation, used with permission, www.osho.com/trademarks
Some material used here (images and text excerpts) is Copyright © OSHO International Foundation, www.osho.com/copyright

 

 

 

Deel deze informatie

Geef een antwoord